نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن ۵

چاقو یکی از کاربردی ترین ابزار آشپزخانه محسوب می شود اما بسیار مهم است که برای انجام دادن کارهای مهم آن را تیز نگه دارید. بهترین راه برای تیز نگه داشتن چاقو استفاده از سنگ تیزکن چاقو است . همچنین آموزش های مختلفی در این باره وجود دارد که از طریق آن ها، فرد بتواند لبه های چاقو را تیز کند و کل لبه چاقو به طور کامل تیز باشد؛ اما این که مثلاً برای تیز کردن چاقو باید از انتهای چاقو شروع کرد یا از نوک چاقو، هنوز یک موضوعی است که بسیاری از آشپزها بر سر آن به توافق نرسیده اند . در ادامه قصد داریم نحوه انتخاب نوع سنگ چاقو تیزکن ، نحوه تیزکردن را بطور کامل آموزش دهیم .

قسمت اول . انتخاب سنگ چاقو تیزکن

تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن 1 - نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

1 . چاقوی تان را تست کنید

چاقویی که می خواهید تیز کنید را جدا کنید . میزان کند بودن تیغه های آن را مشخص کنید که هر کدام را با چه نوع سنگی ( سنگریزه ریز یا درشت ) قرار است تیز کنید . برای آزمایش تیغه ، یک میوه را برش دهید . وقتی برش می زنید احساس می کنید که مقاومت در برش چقدر است ، هرچه این مقاومت بیشتر باشد چاقوی شما کند تر است . همچنین باید به این فکر کنید که چقدر از چاقوهای خود استفاده می کنید . اگر هر روز از آنها استفاده می کنید ، احتمالا نسبت به چاقوهایی که هر چند وقت یکبار از انها استفاده می کنید ، کند تر است .

تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن 2 - نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

2 . نوع سنگ را انتخاب کنید

شما باید یک سنگ طبیعی یا مصنوعی انتخاب کنید که به صورت مرطوب ( یا خیس ) ، یا روغن و یا خشک استفاده شود . همچنین سنگ های الماسی نیز وجود دارند که درواقع الماس های بسیار کوچکی هستند که بر روی یک سطح فلزی قرار دارند . سنگ هایی که در آب خیس می شوند سنگ های نرم تری هستندکه به این معنی است که می توانید به سرعت چاقوهای خود را تیز کنید . متاسفانه این سنگ ها سریعتر از سایر انواع سنگ فرسوده می شوند . سنگهای نفتی جزو سنگهای ارزان بازار است و از مواد سخت تری ساخته می شوند . سنگ های روغنی برای استفاده و تمیز کردن دلچسب نمی باشند گر چه این نوع سنگ های دوام بیشتری دارند . سنگ های الماسی جزو گران قیمت ترین نوع سنگ ها هستند و ماندگاری بیشتری دارند .

تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن 3 - نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

3 . میزان قیراط سنگ را انتخاب کنید

سنگ های چاقو تیزکن در اندازه ها ( قیراط ) مختلف موجود است . برای مثال می توانید سنگ های ( با سنگریزه های ) ریز ، متوسط و درشت انتخاب کنید . اگر چاقوی شما خیلی کند است ، ابتدا باید از سنگریزه درشت و بدنبال آن با سنگریزه ریز استفاده کنید . اگر چاقوی شما اخیرا تیز شده و یا خیلی کند نشده می توانید از سنگ با سنگریزه متوسط استفاده کنید . سعی کنید از قیراط ۳۲۵ ( برای سنگریزه درشت ) تا قیراط ۱۲۰۰ ( برای سنگریزه ریز ) استفاده کنید . همچنین سنگ هایی ساخته شدند که هر دو طرف آن دارای سطوح مختلف سنگریزه ( یک طرف درشت و یک طرف ریز ) است .

قسمت دوم . آماده شدن برای تیز کردن

تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن 4 - نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

1 . انجام دادن دستورالعمل هایی که همراه سنگ است

از آنجایی که در تیزکردن توسط سنگ ها تنوع زیادی وجود دارد ، خواندن کتابچه راهنمای دستورالعمل همراه سنگ مهم است . دستورالعمل ها به شما می گویند که آیا باید سنگ را در آب خیس کنید یا در حین تیز کردن آن را باید روغن کاری کنید . سنگ های الماسی را معمولا می توان بصورت خشک و یا خیس استفاده کرد .

تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن 5 - نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

2 . نگه داشتن چاقو با زاویه ۲۰ درجه

بیشتر تیغه ها باید با زاویه ۲۰ درجه تیز شوند. برای پیدا کردن زاویه ، ابتدا چاقو را مستقیم در مقابل خود نگه دارید . این ۹۰ درجه است. چاقو را تا نیمه به سمت میز کج کنید تا در زاویه ۴۵ درجه قرار گیرد. چاقو را دوباره تا نیمه کج کنید تا حدود یک اینچ (۲٫۵ سانتی متر) بالاتر از میز قرار گیرد. این زاویه ۲۰ درجه می باشد . نکته ۱ : اگر تیغه آن خیلی ضخیم باشد، ممکن است چاقوی شما به زاویه تیز کردن بیشتری نیاز داشته باشد. نکته ۲ : اگر از یک سنگ با سنگریزه درشت استفاده می‌کنید، ممکن است بخواهید زاویه کمتری (پایین‌تر) داشته باشید تا بیش از حد تیغه را تیز نکنید

تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن 6 - نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

3 . سنگ آب ( water stone ) را بمدت ۴۵ دقیقه خیس کنید

اگر از سنگ آب استفاده می کنید، آن را در ظرفی قرار دهید و روی سنگ آب بریزید تا کاملاً پوشانده شود. قبل از شروع تیز کردن چاقوها، اجازه دهید سنگ حداقل ۴۵ دقیقه خیس بخورد. نکته ۱ : اگر سنگ آب شما خشک باشد می تواند تیغه های چاقوی شما را خراش دهد . نکته ۲ : از قرار دادن سنگ روغن در آب خودداری کنید زیرا این کار به سنگ آسیب می زند .

تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن 7 - نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

4 . سنگ را روی یک پارچه مرطوب قرار دهید

آب را روی یک پارچه شستشو بریزید و آن را فشار دهید. پارچه مرطوب را روی سطح کار خود بگذارید و سنگ را روی آن قرار دهید. هنگامی که چاقوهای خود را تیز می کنید، پارچه ، سنگ را در جای خود نگه می دارد. هر نوعی از سنگ (مرطوب ، روغنی یا الماسی) را روی پارچه قرار دهید. نکته ۱ : اگر از سنگی با سنگریزه های مختلف ( قیراط متفاوت ) در دو طرف استفاده می کنید، سمت درشت تر آن را رو به بالا قرار دهید. به این ترتیب می توانید به سرعت چاقوهای خود را قبل از برگرداندن سنگ برای صیقل دادن تیز کنید . نکته ۲ : از یک پارچه کهنه برای این کار استفاده کنید زیرا جدا کردن سنگریزه از پارچه دشوار است .

تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن 8 - نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

5 . سنگ روغنی را روغن کاری کنید

اگر از سنگی استفاده می کنید که نیاز به روغن کاری دارد، می توانید روی سنگ را روغن اسپری کنید . از انگشتان خود برای ماساژ روغن روی سنگ استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که سنگ کاملاً با روغن آغشته شده است. نکته ۱ : می توانید از روغنی که به طور خاص به عنوان روغن تیز کردن فروخته می شود استفاده کنید. اینها معمولاً از روغن های معدنی یا از محصولات غیر نفتی ساخته می شوند. آنها حاوی مواد افزودنی هستند که از فلز تیغه های شما محافظت می کنند. نکته ۲ : از استفاده از روغن های پخت و پز (مانند روغن نباتی یا …) برای روانکاری سنگ خودداری کنید .

قسمت سوم . تیز کردن چاقو

تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن 9 - نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

1 . چاقو را روی سنگ نگه دارید

از یک دست برای نگه داشتن چاقو استفاده کنید تا تیغه آن در زاویه ۲۰ درجه باشد. لبه تیغه باید به سمت شما باشد. نوک انگشتان دست دیگر خود را روی قسمت صاف تیغه نزدیک انتهای تیز قرار دهید.  نکته : نوک انگشتان شما روی تیغه می توانند فشار و جهت تیغه را هنگام تیز کردن آن کنترل کنند.

تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن 10 - نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

2 . یک طرف تیغه را روی سنگ بکشید

به آرامی تیغه را روی سنگ بلغزانید و در حین حرکت آن را به صورت کمانی جارو کنید. شما باید تمام لبه تیغه را از پاشنه تا نوک روی سنگ بکشید تا به طور یکنواخت تیز شود. به زدن سمت اول تیغه روی سنگ ادامه دهید تا تیز شود ( معمولا ۴ الی ۵ بار ) .  نکته : به یاد داشته باشید که به محض اینکه سنگ شروع به خشک شدن کرد، آن را مرطوب یا روغن کاری کنید .

تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن 11 - نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

3 . چاقو را برگردانید و طرف دیگر آن را تیز کنید

چاقو را برگردانید و تیغه را از پاشنه تا نوک بر روی سنگ تیز کن حرکت دهید تا زمانی که تیغه آن را با نوک انگشتان خود لمس کنید، تیز شود. نکته : هنگام لمس هر لبه چاقو با پوست خود بسیار محتاط باشید.

تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن 12 - نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

4 . سنگ را روی سنگریزه ریزتری صیقل دهید

اگر چاقوهای شما خیلی  کند بود از سنگی با سنگریزه درشت برای تیز کردن لبه استفاده کنید . ممکن است بخواهید از سنگی با سنگریزه ریزتری برای صیقل دادن لبه آن استفاده کنید. تیغه را از پاشنه تا نوک تیغه روی یک سنگریزه ریز بکشید. چاقو را برگردانید و طرف دیگر تیغه را نیز تیز و صیقل دهید.  نکته : همیشه چاقوها را به طور مساوی تیز کنید تا تیغه آن متعادل بماند. به عنوان مثال، اگر۶ بار برای تیز کردن طرف اول تیغه استفاده کرده اید، باید ۶ بار طرف دیگر تیغه را تیز و یا صیقل دهید .

تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن 13 - نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

5 . تیزی چاقو را تست کنید

زمانی که فکر کردید چاقوی خود را کاملا تیز کرده اید، آن را بشویید و خشک کنید. یک تکه کاغذ را بالا نگه دارید و سعی کنید با استفاده از چاقو آن را برش دهید. اگر چاقو به اندازه کافی تیز است، باید به راحتی کاغذ را برش دهید. اگر نه، باید آن را کمی بیشتر تیز کنید.

تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن 14 - نحوه تیزکردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

6 . چاقو و سنگ را تمیز کنید

به محض اینکه تیز کردن چاقوها را تمام کردید، تیغه ها را بشویید و خشک کنید. همچنین باید سنگ را طبق دستورالعمل سازنده تمیز کنید. به عنوان مثال، اگر سنگ روغنی دارید، ممکن است لازم باشد گاهی اوقات آن را با یک برس فیبر سفت بشویید و آن را در روغن خیس کنید. برای سنگ آب، باقی مانده آن را بشویید و آن را در یک پارچه خشک نگهداری کنید تا زمانی که نیاز به استفاده مجدد داشته باشید.

برای خرید چاقو  و سنگ چاقو تیزکن اصل و مطمئن می توانید از فروشگاه سایت دیدن فرمایید . فروشگاه اینترنتی آنلاین جیب از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را بصورت اینترنتی شروع کرده و در این مدت بر اساس اصل مشتری مداری ، امانت داری و حرفه ای خود انواع چاقو صادراتی ( با کیفیت و اصل ) شهر زنجان را در معرض فروش به مشتریان خود در سرتاسر ایران قرار داده است .

فروشگاه سایت : https://onlinejib.com/shop

با توجه به تصویب قانون جرائم رایانه ای در ایران و بر اساس ماده ۱۲ فصل سوم قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری مطلب از وب سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد . منبع سایت wikihow ویرایش و ترجمه توسط فروشگاه اینترنتی آنلاین جیب

5 دیدگاه

  1. فوق العاده و آموزنده . خسته نباشید

  2. 👏
    می شه نحوه درست کار با مصقل هم مطلب بزارید 🌹

    1. سلام . انشاالله حتما

      ادمین فروشگاه
  3. سلام و با احترام
    بسیار عالی و آمزنده بود درود و پاینده باشید.

    1. سلام . خوشحالیم که مطالب این سایت برای شما مفید بوده .

      ادمین فروشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *